Stále čerstvé aktuality o minerálech z domácí i světové scény.

Fotografování - barevné pozadí

Barevné pozadí.

 

Je celkem efektní při fotografování minerálů čas od času zkusit zaexperimentovat s barevným pozadím. Pokusím se popsat postup. Než ale začnu je důležitý vědět, že ne každá barva se hodí jako barva pozadí ke všem minerálům. Zkoušel jsem různý barvičky a ta barevná škála se ustálila na těchto barvách: všechny možný odstíny modrý až po fialovou, zelená, světle hnědá - oranžová. Ale to záleží na tom kdo jakou barvičku preferuje. Barevné pozadí se také moc nehodí k fotografování čirých minerálů a větších krystalů křemene, protože kámen "chytne" barvu pozadí a není to moc hezký.Optimální velikost barevných papírů je A3 ale jde to i s formátem A4.Barevné papíry se dají bez problémů sehnat v papírnictví za pár korun.Někdo používá jako pozadí i barevný textil ale mi budeme pracovat s papírem.Máme několik možnosti jak vyfotografovat vzorek s barevným pozadím.

1) položit papír na stůl, vzorek umístit do popředí papíru a za vzorkem cca ve vzdálenosti 10cm papír ohnout(vytočit) nahoru. Musíme ale dát pozor na to aby na papíru nevznikla otočením žádná ostrá rana!Čili lehce zvednout nahoru - nikoliv přeložit. Vzorek bude osvětlen opět šikmo zepředu ale musíme počítat s tím, že světlo vrhne stín i na pozadí. Jde to ale přežít a zde platí čím, větší(delší) bude papír, tím větší bude mezera mezi vzorkem a pozadím a tím menší(intenzivnější) bude vrhnutý stín. Jde to udělat i tak, že jedna eventuálně dvě lapmičky osvětlují vozrek a samostatná lampička svítí pouze na pozadí. Chce si to s tím vyhrát tak aby byly vzniklé stíny co nejmenší. Někdy lze se stínem skvěle pracovat a využít ho jako plynulý přechod intenzity barvy na barevném pozadí.

2) druhá možností je použití skla. Seženeme si čiré sklo - pokud možno o velikosti cca minimálně 40cmx40cm. Je dobrý si nechat u sklenáře zabrousit všechny ostrý hrany tak aby nedošlo ke zranění při manipulaci. Sklo položíme např. mezi dvě židle, nebo ti zručnější si mohou na něj vyrobit rám a stojan. Jde nám o to dostat sklo do vzduchu a tak aby bylo maximálně stabilní a nespadlo. Sklo by mělo být ve výšce minimálně 70-100 cm od podlahy. Dělám tO tak, že umístím sklo mezi dvě židle a na opěradlo židle cvaknu lampičku(obyčejná 25w halogenová lampička s klipsem). Musíme si vyhrát se světlem tak aby reflex na skle byl pokud možno co nejmenší. Pod sklo na zem umístíme barevný papír a k němu z boku postavíme lampičku. Na sklo umístíme vzorek (pamatujte na nosnost skla!!!) ale protože se to všechno učíme tak pracujeme s jedním minerálem který jsme si vybrali pro trénink a ten by měl mít rozumnou velikost. Foťák dáme na stativ nebo ho o něco zafixujem tak aby se nechvěl a zkusíme  expozici. Budeme vzorek fotografovat šikmo nebo kolmo(seshora) směrem ke vzorku a to tak aby nám vzorek zabíral cca 50-70% plochy a zbytek nám vyplnilo barevné pozadí.Opět pracujeme v makro-režimu , nechte ale zapnutou plnou automatiku - tzn. autofokus, výpočet clony a času, režim měření. Ten kdo má možnost vypnout autofokus tak může ostřit manuálně.

Samozřejmě nebojte se experimentů a vyzkoušejte si jak bude fotka vypadat když změníte režimy nastavení na svém foťáku. Učíme se a tak budeme zkoušet všechno možný aby byla fotka pěkná.Zkuste rovněž i vypnutí makro režimu a pomocí transfokátoru(zoom) si vzorek z větší vzdálenosti přibližte. Zde ale počítejte s menší hloubkou ostrosti ale fotografie budou vypadat skvěle protože na rozdíl od makro-režimu budete mít relativně ostrý detail minerálu a skvěle "mázlé" barevné pozadí. Jestliže jsme si ale řekli že pracujeme s dlouhými expozičními časy tak v tomto případě pracujeme s fakticky dlóóóuhým časem a je dobrý (a to i když foťák sedí pevně na stativu) použít časovou-spoušť. Jestliže tedy máme vzorek zaostřen a kompozice obrazu nám vyhovuje tak zmáčneme časo-spoušť a ruce pryč od toho! I když je foťák na stativu a držely byste na něm ruce tak nepostřehnutelné chvění ruky způsobí neostrost obrazu.Za sebe říkám, při tomto postupu(tedy na skle) mně pracuje plná automatika včetně autofokusu. Vyvážení bílé barvy mám pro halogen tak jak je to definováno výrocem. Nehledejte na tom žádný složitosti protože složitosti na tom žádný nejsou. V podstatě je to úplně stejný jako kdybyste dělali jakoukoliv jinou fotografii čehokoliv jiného.

3) Umístění vzorku na stojánku - to je nejrizikovější záležitost při fotografování minerálů protože hrozí poškození vzorku pádem ze stojánku.Princip je úplně stejnej jako při fotografování na skle akorát s tím rozdílem že budeme mít naprosto čistej obraz bez jakýchkoliv rušivých reflexů . Stojánek by měl mít na výšku delku minimálně 30 cm no a jeho vrcholová ploška musí být menší než fotografovaný minerál. Takže tady z toho je zřejmý, že je to riskantní protože nám vzorek může slítnout a totálně se rozmlátit. Vzorek musí být tedy při tomto postupu perfektně fixován  aby nespadl. Osobně to mám řešeno tak, že mám tyčku na jejímž jednom konci je závit a mohu měnit rozměry podložek, podle velikosti vzorků. Tyčkou stojánku "propíchnu" barevný papír tak aby byla základna stojánku pod papírem a na jeho volný konec se závitem našroubuji podložku(destičku) na kterou položím vzorek. Osvětlení i postup je stejný jako při fotografování na skle - jedna(nebo dvě) lampa na vzorek , druhá svítí na barevnej papír.V tomto případě ale fotíme kolmo seshora na vzorek protože kdybysme fotili šikmo tak by nám v záběru vylezla tyčka od stojánku. Když budeme fotit kolmo dolů(seshora) na vzorek tak dostaneme efekt minerálu vysícího v prostoru a obraz dostane hloubku. Protože jde ale světlo z boku na papír je potřeba myslet na stín který vrhá stojánek - vyřešíte to tak, že tam kde je stín papír mírně ohnete(vytočíte) a tím zredukujete intenzitu stínu na minimum. Fotku uděláte kdykoliv ale rozmlácenej vzorek už nespravíte - myslete na to a před vlastním focením je potřeba vzorek fixovat tak aby nemohl spadnout v žádném případě!!!    Při použití barevného pozadí počítejte s kalibrací bílé barvy a myslete na to, že né každá barva bude ladit s barvou vašeho minerálu a tak je potřeba používat barevné pozadí s rozmyslem a necpat ho tam za každou cenu. Nebojte se ale s barevným pozadím experimentovat! Zkuste vytáčet(zvedat)rohy barevného papíru, zkuste papír, který nám slouží jako pozadí různě ohýbat.Dostanete tak efektní přirozené přechody v sytosti barvy a pozadí nebude vypadat jako "placka" něčeho barevnýho.Vyzkoušejte si to a přijdete na to, že když se naučíte pracovat se stínem na papíru dostanete efektnější pozadí než uměle udělané ve photo-shopu.     

 

Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one