Stále čerstvé aktuality o minerálech z domácí i světové scény.

Fotografování - fotografování čirých minerálů

       FOTOGRAFOVÁNÍ ČIRÝCH MINERÁLŮ
Na fotografování čirých kamenů se toho dá hodně pokazit když nebudeme správně pracovat se světlem a hlavně pro focení čirých a barevných minerálů musíme perfektně umět pracovat s barevným pozadím protože se musíme snažit vyhnout tomu aby byl minerál ovlivněn barvou pozadí. Někde v předcházejícím povídání jsem trošku popsal práci s pozadím ale při fotografování čirých a průhledných barevných minerálů musíme víc experimentovat s barvou pozadí protože např. zelené pozadí nám smaragd hodí ještě víc do zelena a co hlavně ten krystal se v tom pozadí ztratí a to samý platí pro modrou a akvamarín a pro fialovou-červenou resp červeno-hnědou a rubelit atd.Takže postup je celkem jednoduchý a zkusím Vám ho trošku blíže popsat tak aby fotografie drahých kamenů při umělém osvětlení a s barevným pozadím vypadaly přirozeně a minerál nebyl barevně ovlivněn nebo alespoň co nejméně.Určitě jste někdy viděli barevnou stupnici - používá se to např. k míchání barev když vy si na základě této "stupnice"(papír s mnoha odstíny od každé barvy)vyberete požadovaný barevný odstín a přesně podle vámi zvoleného odstínu je barva namíchána. Tak přesně něco podobného si musíme vyrobit.Stačí investovat do barevných papírů z papírnictví. Prostě investice do barevných papírů se vyplatí protože sami brzo zjistíte že jenom s jedním barevným papírem to prostě nejde. Čili ty papíry si v rohu proděruju a stáhnu tak aby se dal např. z deseti papírů udělat vějíř.Prostě jako když držíte karty akorát teď v ruce budete mít ve vějíři barevný papíry ve formátu A4. Proč vějíř? Proč to nezkoušet jeden po druhým ? No to je velice jednoduché - dostanete vlastně takovou barevnou duhu a tu když přiložíte ze zadu za minerál tak velice rychle se dá zjistit které barvy kameni vyloženě sedí a které se k němu barevně nehodí. U každýho kamene je to jiný takže nechte ten krystal ať si sám vybere s kterou barvou chce být fotografován. Kdo má jen trošinku barevnýho citu tak tuhle pomůcku ocení protože to šetří čas. Často se stane že k minerálu by seděla např. modrá ale ještě tomu malinko něco chybí - no tak to už ale víme, že hledáme nějakou barvičku kolem modrý a jsme zase o krok dál. Majitelé barevných tiskáren si můžou udělat jemnější barevnou stupnici ve photoshopu s tím, že pochopitelně nemusí mít formát A4 ale já osobně to mám tak že ke každý "základní" barvě(modrá, červená, zelená) mám ještě trošku podrobnější stupnici odstínů. Předem upozorňuju, že je lepší si ty papíry sehnat v papírnictví protože dělat to na inkoustový tiskárně se fakt prodraží.
          Pakliže např. ale vím že modrá barva by rubelitu seděla asi nejvíc a potřebuju vybrat světlejší odstín modrý barvy - tak ve photoshopu udělám na jednu A4 těch odstínů modrý víc a když mi nějakej odstín k tomu sedí a jde o rubelit v unikátní velikosti či kvalitě tak asi moc přemýšlet nebudu a když tento odstín neseženu v papírnictví no tak holt to vytisknu na jednu A4 z tiskárny - pozor ale na jednu věc - záleží na tom jak máte kalibrovanou tiskárnu a monitor protože né vždy to co vidíte na monitoru barevně odpovídá tomu co nám vyleze z tiskárny. Je to metoda fakt drahá ale občas a když není jiný volby to používám. Barvu papíru taky trošinku můžete regulovat osvětlením takže dyž dám sytě modrý papír a nasvítím to z dálky tak budu mít zase sytě modrý až tmavě modrý(fotím ve tmě) oproti tomu když to světlo načudím z blízka tak dostanu nerovnoměrně osvětlenou barevnou plochu od světlounce modrý až po sytou modrou. Ten stín na pozadí z barevného papíru je velice efektní a fotografie když je ještě v popředí umístěn minerál působí plasticky - čili má hloubku a je to hezký.Takže díky barevnýmu vějíři z barevnejch papírů velmi rychle uvidíte co za barvu minerálu sedí a co nikoliv - stačí ten vějíř přiložit zezadu k minerálu a hned víte na čem jste.Osobně považuji za barevné pozadí i bílou a černou a všechny jejich odstíny. Je bílá a černá barvou ? Je ! Tak je to barevný pozadí a proto i tyhle barvy musíte zahrnout do stupnice rovnež tak si tam přidejte i šedou - šedá barva je u prostřed mezi bílou a černou a je to barevně velmi zajímavé pozadí,zvláště když si trošku vyhrajeme se stíny a ta šedá bude mít na pozadí přechod od světlější až po tmavě šedou. Je to barva která se dá použít k většině minerálů a jeli vhodně nasvícena málokdy negativně barevně zasahuje do barvy minerálu. Chce to prostě zkoušet a zkoušet.Takže když jsme si určili barevnej odstín pozadí , který se hodí k našemu minerálu tak si připravíme čiré sklo a budeme potřebovat dvě lampy.Jednu lampu na nasvícení pozadí a jednu lampičku na nasvícení minerálu. Postup fotografování na skle s barevným pozadím jsem již tak trochu popsal akorát v tomto dílu fotíme barevné,čiré a hlavně průhledné minerály. Postup pro nasvícení pozadí je stejný jak jsem již jednou popsal - když jste vybrali barvu pozadí tak zkuste kompozici s minerálem - tím mám na mysli zkustě hejbat lampou která osvětluje pozadí(barevnej papír)a zkuste vystihnout moment kdy vám to prostě padne do oka. Nejdůležitější věc nás ale teprve čeká a na to jsem trošku zapoměl hned v úvodu svého povídání.Smiřte se s faktem, že né každý minerál jde vyfotit hned napoprvé a pěkně - jsme amatéři a profesionál by si s tím určitě poradil ale za sebe říkám,že jsou druhy minerálů , který mně prostě pěkně vyfotit nejdou i kdybych se rozkrájel! Jedním z nich je epidot - no to je něco šílenýho - ať to nasvítím jak to nasvítím tak prostě ten epidot není hezkej - neumím to a nejde mi to. Každej krystal vede světlo jiným způsobem - např. elbait, rubelit, verdelit tedy "turmalínová řada" je na fotografování celkem obtížná jen do doby než zjistíte, že krystal turmalínu dobře vede světlo když se nasvítí proti špičce - tedy světelný tok bude směrovat na špičku krystalu a za něj. Krystal se rozsvítí a nebudeme mít rušivé světelné odlesky na "stěně" krystalu.Ale to neplatí univerzálně a vždy. To jsem uvedl jenom pro příklad a aby bylo pochopený správně to co chci říct - každý krystal, každý minerál je pro nás individuální "model" a každý potřebuje individuální přístup.Budete-li mít dva krystaly křemene(křišťál) a jeden z nich bude mít vnitřní defekty tak prostě nemůžete použít stejný úhel nasvícení jako u bezvadného čirého krystalu protože ta vnitřní struktura vám to světlo rozhodí úplně jinak. Proto jsem v jiném povídání uvedl jak je světlo a práce se světlem při fotografování minerálů tak nesmírně důležitá a jak naprosto nedůležitý je jakou máme značku foťáku.
U čirých krystalů (resp.minerálů) nám nestačí, že je krystal nasvícen - je potřeba vyzkoušet úhly nasvícení a ti kdo mají možnost on-line propojení fotoaparátu s PC nebo TV mají v tomto případě obrovskou výhodu. Mohou sledovat co s krystalem dělá světlo - mohou pohybovat lampou atd.Zkrátka tu práci se světlem vidí bez toho aniž by museli fotit množství snímků při různých úhlech nasvícení a pak teprve fotografie vybírat.Ti kdo tuto možnost nemají ale mají ještě navrch i videokameru - mají taky vyhráno. Používal jsem tuhle metodu dlouhou dobu protože jsem měl dlouhé období kdy jsem měl videokameru, která šla propojit s TV ale neměl jsem digitální foťák - jenom klasiku na kinofilm.Takže místo foťáku jsem na stativ umístil videokameru a našel si způsob nasvícení(úhel, intenzitu atd.) a pak jsem akorát vyměnil kameru za foťák a provedl expozici. Byla to fuška ale šlo to. No a ti , kteří videokameru nemají a foťák jim nejde propojit on-line s TV nebo PC monitorem tak musí dělat víc expozic při měnícím se světle a pak vybrat z toho množství ten nejlepší záběr a ostatní smažou - to je výhoda digitální techniky.Zakalenej křemen "balvanozních" rozměrů vám né zrovna optimální nasvícení odpustí ale na čirých krystalech se nám každá chybička v nasvícení projeví.Máme ale digitální techniku a tak víc je v tomto případě líp a je lepší zmáčknout to víckrát a měnit světlo a pak si vybrat.Vše se učíme a tak budeme zkoušet - navrch každý kdo začíná s fotografováním minerálů a zůstane u toho tak si za časem určitě vypracuje vlastní postup a vlastní metody.
 
 
Výborný minerál na trénink se světlem a na experimenty s nasvícením je fluorit. Prostě větší kostka fluoritu . To je minerál, který mne nepřestane fascinovat protože ať do toho pustíme světlo s kterýkoliv strany vždy nám ukáže něco víc ze svojí krásy. Ať už vnější strukturu při slabém odlesku nebo tajemnou krásu skrytou uvnitř. Pěkné a efektní fotky fluoritu jsou při prosvícení zezadu s tím že mimo úhel záběru umístíme bílý papír jako odraznou desku a využijeme částečně odražené světlo od lampy k přisvětlení přední části fluoritu. Sice nám to bude dávat dlouhé expozice v řádech např. kolem 0,5 sec.a pochopitelně záleží i na způsobu měření(bodové nebo poměrové) a na tom zda je krystal na hornině nebo máme jenom samostatný krystal položený na skle.Jestliže je krystal na původní hornině je to samozřejmě lepší protože při použití bodového měření expozice dostaneme "vypíchnutej" a dokonale exponovanej krystal a okolí bude tmavší a to samozřejmě včetně pozadí a fotografie dostane pěknou "tajemnou" atmosféru - nebo naopak jestliže chceme mít fluorit i s horninou správně exponovanou tak použijeme poměrové měření a fotografie bude světelně vyvážená s tím ústřední motiv tedy krystal fluoritu budeme mít exponovaný taky správně.Rozdíl je tedy akorát v tom jestli chceme krystal vypíchnout nebo naopak jestli chceme mít světelně vyváženou celou fotografii. Opět ten jemuž fotoaparát umožňuje propojení on-line s PC nebo TV bude mít výhodu protože i změnu způsobu měření expozice dokáže velice dobře sledovat a vybrat tak pro něj ideální typ měření i osvětlení krystalu.Fantazii se meze nekladou a když si někdo vyrobí něco jako clony před světlo tak aby mohl korigovat světelný rozptyl(obdoba reflektorů v divadle) a tak vlastně směroval světlo jenom do míst kde je to potřeba tak tím líp. Vždy ale musíte pamatovat, že kromě světla pracujeme i se silným zdrojem tepla (viz. např. halogen, žárovka atd.)a pamatovat na to ať už při svícení na krystaly nebo při výrobě různých světelných clon nebo difusérů.Fotografování čirých a barevných krystalů tedy vyžaduje trošku si vyhrát s pozadím a hlavně se světlem. Pochopitelně se dá udělat barevný pozadí a to i ve photoshopu - několik takových fotografií jsem udělal a musím říct že toho hluboce lituji. Bohužel vzorky, které jsem takto vyfotil a ve photoshopu udělal pozadí nemám a již nikdy nebudu mít znovu k dispozici a hořce lituju toho, že jsem počítal s tím, že pozadí bude z photoshopu a minerál tak již nafotil. Kdybych to fotil nyní tak bych udělal fotografii s přirozeným barevným pozadím a myslím, že fotografie minerálu by vypadala líp. Chybama se člověk učí. 
Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one