Stále čerstvé aktuality o minerálech z domácí i světové scény.

Fotografování - jak začít fotit

Jak teda vlastně začít fotit minerály.

 

Budu vycházet z předpokladu, že v dnešní době mají kompakty i zrcadlovky režim pro makro-fotografii. Tuším, že to bývá symbol kytičky nebo něco podobného. Při použití tohoto režimu se stanou celkem dvě věci. Můžete se dostat na relativně krátkou vzdálenost k fotografovanému minerálu a hlavně dostane fakticky celkem slušnou hloubku ostrosti. Ta je nesmírně důležitá proto, aby byl vzorek zaostřen jako celek - čili i ta část , která je blíže objektivu tak ale ita část, která je dál. Nebudeme teď řešit postup kdy záměrně chceme aby bylo vše v pozadí rozostřeno třeba z důvodů kompozice atd. Budeme se nyní zabývat fotografování minerálů v režimu makro a chceme mít fotky jejichž kvalita je vhodná pro umístění na web - nic jinýho nás v tuhle chvíli nebude zajímat. Jestliže váš foťák dovoluje propojení s TV nebo Pc - propojte to - je to lepší pro kontrolu kompozice a hlavně pro kontrolu světla. Ti kdo tuhle možnost nemají se spolehnou na displej foťáku. Počítejte s tím, že budeme dostávat velice dlouhý expoziční časy a z toho vyplývá, že to v ruce neudržíme. Jako orientace Vám může posloužit to že bez ohledu na použitý typ foťáku není rozumný držet v ruce nic co by nám ukázalo expoziční čas pod 1/40sec. Jsou sice borci , kteří dokážou udržet i 1/20sec ale tím se nebudeme zabývat , protože čas letí a práce je mnoho! Jestli máte doma stativ (ať už velkej , nebo takovej ten malinkatej-stolovej) nachystejte si ho bude potřeba. Kdo stativ nebo statívek nemá bude pracovat tak, že foťáček položí na stůl a nachystá si např. pár knížek různý tloušťky) - ti co budou fotit na stole si zafixují to, že nikdy nebudou fotit proti oknu ani kdyby byla venku hluboká tma. Knihy budou používat jako podložku pod foťák aby dostali objektiv lehce nad vzorek aby mohli fotit lehce-šikmo dolů . Foťák samozřejmě budou držet rukou tak aby nespadnul. Na podložce z knih nebo čehokoliv podobného co nám splní stejnou funkci můžete foťák naklánět šikmo dolů úplně stejně jako na stativu. Tím že máme foťáček podloženej a ještě ho pevně držíme dostaneme stabilitu , která je nutná pro delší expozice. Nachystáme si lampičku - nebo dvě - já používám jenom jednu z důvodů. který jsem popsal v předcházejícím příspěvku. Z důvodů tréninku klidně můžete použít dvě - pro začátek je to asi i lepší protože toho světla dostaneme víc a tím přeci jenom trochu zkrátíme expoziční čas. Je jedno jestli to bude lampička na klasickou žárovku, nebo halogenová. Ze začátku se ale určitě vyhněte "zářivkovému" typu světla. Proč? to tady teď nebudem řešit - zkrátka zařívkové světlo dělá problém a my chceme fotit minerály bez problémů a tak si je nebudeme vytvářet.

      Takže teď si to shrneme - máme stůl, nebo místečko někde na zemi - prostě jsme si někde vytvořili foto-plácek a máme nachystán foťák , který je nastaven na režim makro, lampičky a ti kdo nemají stativ nebo stativek mají nachystanejch pár knih. Co se týká fixace foťáku tak snad je jasný o co jde ale jenom uvede ještě pro majitele velkých stativů že ti musí počítat s tím, že ten svůj fotoplácek musí být na takovém místě, ke kterému se dá dostat hodně blízko i z velkého stativu aby mohl být plně využit makro-režim. Dál si nachystejte jeden bílý a jeden černý papír - úplně obyčejný papír o rozměru A4. No teď přichází na řadu trochu krizovka - musíme vybrat vhodný vzorek na fotografování a protože se učíme úplný základy o focení kamenů tak abysme si to trochu ulehčili si musíme vybrat vhodnej vzorek resp.minerál. Vyhneme se všemu kovovýmu všem těm nádhernejm pyritům a lesklýmu atd., dál se vyhneme jestli to je teda možný velkejm barevnejm kontrastům! Naprosto ideální je pro trénink vzoreček který nám v režimu makro vyplňuje cca 70% hledáčku(displeje) a ideální pro začátek je tvarově zajímavý a nepříliš barevný a nelesklý minerál. Vzoreček by měl mít nějakou rozumnou velikost např. od 5cm do 10cm. Vzorek je nutný pečlivě vybrat protože nebudeme fotit jako naběžícím pásu. Naopak na tomhle vybraným vzorku se to naučíme a budeme experimentovat. Budeme teda fotit stále jednu a tutéž věc. Jedině tak je možný všimnout si co a kde je potřeba vylepšit.

Takže vše nachystáno?

Na na foto-plácek položíme černý matný papír - ani né hnědej ani né zelenej ani né modrej ani žádnej jinej barevnej - jenom černej! Proč jenom černej? Protože se učíme a tak nebudeme experimentovat s barevným pozadím protože k tomu je potřeba vědět pár věcí a ty teď nebudeme řešit. Chceme udělat pěknou fotku minerálu co máme ve sbírce. Nic jinýho !  Na černý papír položíme vybranej vzoreček a šikmo zepředu proti vzorečku umístíme a rozsvítíme lampičky (nebo lampičku). Pochopitelně tak aby nám nelezla do záběru. Proti vzorečku máme nachystán foťák v režimu makro a jinak všechny ostatní funkce jsou nastaveny na automatiku. Čili clonu a čas si foťák určí sám. Máme zapnutý i autofokus - automatické ostření. Nebudeme se pídit a nebudeme přemýšlet nad poměrovým, plošným nebo bodovým měřením expozice. V automatickém režimu si myslím že většina foťáků pracuje s poměrovým měřením expozice a protože námi vybraný vzoreček zabírá cca 70% budoucí fotografie tak automatický výpočet expozice (clona-čas) bude správný! Kamera - světla - jedem - ale ti z vás , kteří můžou mít kromě světla z lampiček okolo sebe tmu tak ať se do ni "ponoří". Obecně je lepší nemíchat víc druhů světla - čili zhasneme vše co nám nesvítí přímo na vzoreček - lustr, žárovku na kuchyňský lince,zářivku na stropě atd. to vše by nás rušilo a mohlo by nám způsobit že fotografie nebude hezká. Optimální je proto jestli to situace dovolí fotit večer nebo když už není jiná možnost a fotíme přes den tak zatáhnout rolety a udělat tmu co největší. A zkusíme svoji první krásnou fotku minerálu - je celkem jednoduchej fígl jak předejít rozčarování nad tím, že přestože byl minerál na displeji zaostřen tak po prohlídnutí na větší ploše(TV nbo monitor PC) je lehce rozostřen. V režimu makro to udělejte tak, že v režimu makro a po zaostření z nejbližší možné vzdálenosti malinko couvněte a znovu nechte autofokus zaostřit a znovu vyfoťte. To co vidíte na displeji sice vidíte ostře ale to jen proto, že displej je malinkej - jestliže máte ale propojen foťák s TV nebo PC tak máte výhodu, že můžete velmi přesně kontrolovat zaostření. Při tom ale pamatujte že i světlo z TV nebo monitoru ovlivňuje světelné podmínky a s tím musíme počítat a upravit umístění foto-plácku tak aby nedošlo k přímému osvitu z těchto zdrojů ale aby jsme zároveň mohli pohodlně sledovat a kontrolovat zaostření. Foťák tedy v tuto chvíli pracuje v plně automatickém režimu v předvolbě makro a s autofokusem(automatické zaostřování). Kdo má možnost vypnout autofokus tak pochopitelně může doladit zaostření manuálně ale opakuji, že většina foťáků si s tím poradí sama. No a konečně se díváme na svoji první pěknou fotografii! Cože?! Že není hezká?! Že minerál nemá tu barvu , kterou má ve skutečnosti?! V pořádku - zkusíme celý postup zopakovat akorát s tím rozdílem , že než to zmáčknem naostro tak položíme na minerál bílý papír a provedem ruční kalibraci bílé barvy, papír odstraníme a znovu exponujeme a bude to dobrý. Je dobrý i zkusit přednastavené kalibrace vyvážení bílé tak jak jsou ve foťáku přímo od výrobce - bývá jich tam víc a většinou to funguje - jen musíte vybrat tu správnou a to nezjistíte nijak jinak než že budete experimentovat a fotit. V plně automatickém režimu je pro foťák definována předvolba AWB (Auto White-Balance čili nastavení vyvážení bílý automaticky),pak tam zpravidla ještě bývá symbol sluníčka(sluneční svit) a několik druhů symbolů pro různé typy umělého osvětlení. Jestliže nám nevyhovuje ani jedna z těchto možností no tak pak holt musíme vyvážit bílou barvu ručně. K vyvážení bílé barvy toho bylo napsáno tolik ,že už to nebudu dál rozebírat. No a vlastně když jste to zmáčkli znovu a minerál už vypadá barevně tak jak má vypadat tak se zaradujte a začněte znovu akorát s tím rozdílem, že si změníte úhel nasvícení vzorku - zkuste si s tím pohrát - zkuste dvě světla - zkuste jedno světlo - zkoušejte a foťte. Pro tyhle tréninkové účely ale používejte jeden a tentýž vzorek jenom tak uvidíte a poznáte co dělá měnící se světlo se vzorkem. Studujte fotografie v knihách a encyklopedích a snažte se přijít na to jak jsou tyto fotografie dělány. Jediná cesta k slušným fotkám je nebát se experimentů a praxe.

Vítězslav Snášel

Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one