Stále čerstvé aktuality o minerálech z domácí i světové scény.

Fotografování - světlo

Světlo

 

Tohle dnešní povídání bude věnovaný pouze a jenom světlu a typu osvětlení minerálu.Předem se omlouvám ale odborník znalý vlastností světla rozhodně nejsem a tak vám popíšujen to s čím se dá nasvětlit minerál a to s čím jsem zatím při focení minerálů pracoval.Zásadní problém s kterým se dřív nebo později setkáte je to, že neexistuje světlo "univerzální"a to, že vám vyšla nádherná fotografie jednoho minerálu neznamená že při použití stejného typu "světla"(lépe řečeno nasvícení) vám vyjde další. Chci tím říct , že světlo musíme měnit a že každý minerál vyžaduje jiné nasvícení! Při výběru světelného zdroje - (záměrně nepíšu lampička) musíme klást velký důraz na to jakou "barvu" má světlo, který z toho "leze"! Všimněte si, že klasická žárovka dává světlo spíše "teplejších barev" oproti tomu halogen dává barvu "bílou" - ale pozor né každý halogen má barvu světla "bílou". Pak jsou tu různé další typy osvětlení zářivkama počínaje a úspornými žárovkami konče.Vyzkoušel jsem žárovku, halogen, úspornou žárovku atd.atd.atd. a udělal množství pokusů ale mně osobně z toho všeho nejlépe vycházel halogen. Nejhůř dopadlo osvětlení "zářivkovým" typem světla.U tohoto typu světla jsem prostě nedokázal správně vyvážit bílou barvu a tak mě z toho vycházeli nepěkný věci.Proto se snažím vyhnout všemu co jen z dálky zavání zářivkou(trubice). Ale třeba má někdo dobrou zkušenost se zářivkou a proto i tenhle typ osvětlení zde zmiňuju.

Výběru světla věnujte velkou pozornost, protože správné světlo je naprostý základ všeho! Je lautr jedno čím budete fotit ale není jedno jak a čím budete svítit! Absolutním vrcholem jsou světlovodé kabely! Princip tohoto osvětlení je naprosto geniální a pro fotografování vzorků v rozumné velikosti je tenhle typ osvětlení fantastický. Trošku vysvětlím o co jde. Máte jeden zdroj světla např. halogen a od tohoto zdroje jsou vyvedeny světlovodé kabely - např. v počtu 3 ks (ale pochopitelně záleží na konstrukci) a tak vlastně máte k dispozici "světelného pavouka" u kterýho můžete hejbat kabelama jak chcete a velice přesně nasvítit vzorek z několika úhlů nebo např, jen vybrané části na vzorku a tím dáte fotografii fantastickou hloubku a můžete "vypíchnout" detail a ostatní ponořit do tmy. Osobně takové zařízení nevlastním ale měl jsem možnost si to vyzkoušet a musím říct, že výsledek byl doslova v dobrém smyslu šokující.Některé typy mikroskopů používají stejný princip(světlovodé kabely) k osvětlení pozorovaných vzorků.Ovšem cena takového zařízení je pro mne bohužel příliš vysoká než bych mohl uvažovat o jeho pořízení pro fotografování minerálů.Při fotografování když to velikost vzorku dovoluje používám pouze a výhradně jednu lampičku a to z důvodů abych dostal stíny a tím se malinko zdůraznila struktura a "hloubka" minerálu. Před lampičkou v dostatečný vzdálenosti mám umístěnnou čočku a kovovou kruhovou IRIS clonu aby se dal měnit "průměr" světelného toku a díky týhle konstrukci se dá nasvítit jeden krystalek na fotopoli cca 10mm a tak ho vlastně na fotografii "vypíchnout". V případě , že potřebuju nasvítit vzorek plošně tak používám odraz od bílého papíru.

Výborná věc pro fotografování minerálů v plošném jasně rozptýleném světle je "světelný tunel". Jde to vyrobit doma na koleně a stačí k tomu bílý průsvitný papír který svineme a do vzniklého válce umístíme vzorek. Stačí lampičku(nebo dvě lampičky) umístit v dostatečné vzdálenosti před papírový válec se vzorkem. Dostaneme jasně rozptýlené světlo a vzorek budeme mít osvětlen kompletně ze všech stran. Při tomto typu osvětlení ale pamatujte na to že pracujete s papírem a halogenem tak je potřeba na to myslet a umístit lampy tak daleko aby nedošlo k vznícení papíru. Úplně stejnou službu nám udělá skleněný válec z matného skla(u sklenáře uříznutá pětilitrovka - nechat zabrousit hranu a přejet pískovačkou aby byly stěny matný). Fantazii se meze nekladou ale počítejte s tím že když bude válec ze skla nebo plexiskla tak jste limitování velikostí vzorků. Já používám obyčejnej bílej papír A3 nebo A4 podle toho jak velkej je vzorek. Když z důvodů kompozice obrazu potřebujeme fotit šikmo na vzorek tak když mám lampy z boku tak stačí mít jen polovinu "válce" - takže mě pak papír tvoří jen oblouk okolo vzorečku a můžu fotit zepředu, šikmo shora atd. V zásadě ale nezapomeňte , že je potřeba svítit jenom na "válec" a né do prostoru a tak když budeme fotit šikmo na vzoreček kolem kterýho máme bílej papír tak nám to světlo od lampiček musí směřovat na vzorek a né směrem k objektivu. Čili světlo jenom na vzorek - jestliže jde světlo od lampiček i směrem k foťáku tak je nutný to něčím zaclonit.

Další typ světla , kteří někteří fotografové minerálů používají je diodový "věnec" - z malejch diod mají vytvořený takový malý kruhový "lustr" okolo vzorečku (čili trošku vzdáleně princip kruhového makroblesku) a díky ovládání diod mají podobný výsledek jako přes světlovodé kabely.Ale osobně jsem s tím nepracoval a tak o tom víc nevím.

Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one